2019 Scandinavië deel 3

maandag 17 juni 2019 (12)

Half bewolkt vandaag. We doen het rustig aan vanmorgen. Om 11.00 uur wandelen we een stukje over een mooi pad, dat achter langs de CP loopt. Heel veel bloemen en vlinders. Na de lunch doen we de water rituelen en om 14.00 uur vertrekken we. Een half uur later hebben we ingecheckt bij de Stenaline en staan we in lane 18 te wachten tot we de ferry op mogen. Het is 16.00 uur als we er op rijden, na een leuk gesprek met een Duits stel, dat met hun camperbusje voor ons in de rij staat. We moeten naar boven rijden en dan achteruit inparkeren. Boven vinden we twee prima stoelen.

Koffie tijdens de overtocht

Om 17.30 uur gaan we eten (het restaurant is tot 18.00 uur open). We hadden gereserveerd (€ 11,00/pp). Het was matig, maar wel compleet met softdrink, ijs en koffie. Maar voor € 11,00 kun je natuurlijk ook niet te veel verwachten. Daarna hadden we geluk. Er kwamen plaatsen vrij op makkelijke stoelen aan het raam. Om 20.30 uur rijden we van de boot af en twintig minuten later heeft de GPS ons afgeleverd op de parking van het Volvo museum ten noorden van Göteborg in de wijk Arendal. Een mooie plek bij het water. Er staat nog een camper.

Route: Kvissel, Frederikshavn, Göteborg: 31 km + de overtocht.

Dinsdag 18 juni 2019 (13)

Bewolkt met flink veel wind. We staan klaar om naar het museum te lopen, maar het begint te gieten. Dan eerst maar koffie in de camper. Om 10.30 uur lopen we toch het museum binnen. Erg leuk en interessant die hele Volvo geschiedenis.

Volvo museum

We nemen nog even tijd voor een Zweedse Fika (koffie met koek). Om 12.30 uur vertrekken we en rijden over “vermijd snelwegen” in noordelijke richting. In Jörlanda kom ik in een heel leuke, ouderwetse, drukke bakkerij terecht. Als ik heb afgerekend zegt de eigenaresse, dat ik koffie en koek kan nemen van de tafel. Zo leuk.  Iets verderop is een ICA supermarkt. Daar dus de rest van de boodschappen en we lunchen er op de parkeerplaats. In St.Höga tanken we diesel (is hier duurder dan benzine). Om 15.45 uur stoppen we op een mooie parkeerplaats vlak bij Henån. Er zijn Wc’s, er staan tafels en banken en het uitzicht is geweldig mooi. We hadden al twee eerdere parkeerplaatsen geprobeerd, maar die vonden we alle twee niets.

Route: Göteborg/Arendal, Rödbo, Strannorum, Henån: 92 km.

Woensdag 19 juni 2019 (14)

Mooi, warm weer. We doen het vanmorgen lekker rustig aan en genieten van het mooie uitzicht over de fjord. Even over half elf rijden de weg van deze mooi plek, maar er is hier iets te veel lawaai naar onze zin (P ligt dicht bij de weg). We doen onderweg nog een keer boodschappen en zoeken daarna een plek om koffie te drinken. We rijden over een kleine weg, waaraan gewerkt wordt over een flink aantal kilometers. We moeten twee keer achter een volgauto aanrijden: “Lots fölg mig”. Koffie drinken dus pas om 12.15 uur in Frändefors bij een mooi parkje. We zien weer een paar velden vol korenbloemen. Om 13.40 uur zijn we na twee keer links afgeslagen te zijn over een heel smalle bosweg in de gemeente Ånimskog vlak bij het naturreservat “Sörknotten”. We staan bij een prachtig meer. Niet helemaal alleen, dat wordt steeds moeilijker maar ver genoeg van elkaar af. 1 Camper en 2 busjes. Na de lunch heerlijk buiten in de zon en als diner: barbecue.

Route: Henån, Uddevalla, Frändefors, Mellerud, Ånimskog: 108 km.

Donderdag 20 juni 2019 (15)

Vannacht een beetje regen, vanmorgen half bewolkt. Helaas komt de weersvoorspelling uit; tijdens de koffie regent het. Na de lunch nog een bui, maar om 14.50 uur gaan we een wandeling maken.

We zien een berk, die door een bever is omgeknaagd. Een paar rijpe bosbessen en prachtig mos langs het pad naar de rotsen, waar we vlak onder staan. Na een uur zijn we terug en kunnen de stoelen naar buiten voor thee in de zon. Het is erg wisselend bewolkt, buiten eten lukt niet vandaag. Dus na het eten lezen en triominos spelen.

Vrijdag 21 juni 2019 (16)

Midsommar, of wel de langste dag van het jaar. Zonnig, maar veel wind. De Deense man, die vlak aan het meer stond met zijn busje, is vertrokken en wij verhuizen naar de overkant om dat prachtige plekje in te nemen.

direct aan het meer

De andere camper is inmiddels ook vertrokken. Dus zijn we nu alleen. Na de lunch lopen we van 14.30 – 15.30 uur in het Naturreservat Sörknotten over mooie kwarsite rotsen. Beetje moeilijk, maar met de wandelstok oké. We genieten enorm van al het moois om ons heen.

Zaterdag 22 juni 2019 (17)

Het was gisteren de langste dag. We hebben er ook maar de langste nacht van gemaakt. We stonden pas om 10.00 uur naast ons bed. Het is weer mooi zonnig, maar nog steeds die wind. We zetten de stoelen aan de zijkant van de camper uit de wind. Het enige dat we horen is de wind, het klotsen van het water in het meer en het fluiten van de vogels.

wandeling no 3

Vanmiddag een wandeling over een breed bospad, waar enorm veel bloemen langs staan: wilde roos, campanula, boterbloemen, klaver, bosviooltjes, gele toorts etc. Na 1 uur een 15 minuten (3,5 km) zijn we terug en genieten buiten verder van het mooie weer. We hebben Nederlandse “Overburen” gekregen en helpen ze aan een tekenpen en iets anticeptisch. Zij is gebeten door een teek en heeft een rode kring om de beet. Ze besluiten later toch maar een arts op te zoeken en dus zijn we weer alleen. We hopen steeds een eland te zien ‘s avonds bij het meer, maar tot nu toe niets.

Zondag 23 juni 2019 (18)

Weer heel zonnig met wind. We vertrekken om 10.25 uur van ons mooie plekje, omdat we boodschappen moeten doen, de WC legen, water tanken en we willen douchen. We rijden naar Åmål, doen eerst boodschappen en zijn om 12.15 uur geïnstalleerd op de camping van Åmål. Niet verkeerd. We hebben een plekje direct aan het Vänern meer.

camping Amal

Lekker buiten koffie, de wind is minder en het is heerlijk buiten. Later een lekker lange, warme douche. En vanavond het blog bijwerken en foto’s op de computer. Nog steeds problemen met het overzetten van de foto’s van de iPhone naar de computer. De iPhone kan niet mailen. Iets met problemen met de uitgaande server.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.