2019 Scandinavië deel 6

maandag 1 juli 2019 (26)

Droog sinds gisteravond. Toen hadden we ook een mooie regenboog. Nico ontdekt net dat de handel van de vuilwaterafvoer verdwenen is en hij zit ook scheef. Waarschijnlijk op een slecht wegdek bij werkzaamheden de grond geraakt. Gelukkig kunnen we hem met de waterpomptang open en dicht krijgen. Eergisteren hadden we ook een kapotte zekering van de koelkast, maar dat is ook alweer gerepareerd. Om 11.00 uur vertrekken we, nadat ik een bericht met ons telefoonnummer heb achter gelaten voor de beheerder van de camping, die zich nog niet heeft laten zien. We rijden weer over een gruisweg, maar deze heeft veel gaten. Wel links een mooie snelstromende rivier. Als we weer op de asfaltweg zijn kunnen we stoppen voor koffie. Af en toe is er een beetje blauw in de lucht. We rijden over de Fiskevägen en vissen kun je hier werkelijk overal. Na 54 km. zijn we aan de Noorse grens. Daar moeten we een stuk doorheen, omdat er hier heel weinig doorgaande wegen zijn. We rijden door bos, afgewisseld met kleine landbouwpercelen.

Sorli

In Sørli parkeren we achter een prachtig houten kerkje uit 1783. Het is helaas gesloten. Na de lunch is de lucht grijs, maar heel af en toe komt de zon even door. Om 14.30 uur zijn we weer aan de Zweedse grens en stoppen we in Gäddede om te tanken. Daarna verder over de Vildmarksvägen. Er liggen sneeuwplekken langs de weg. Om 16.15 uur zijn we op het hoogste punt van de Stekenjokkweg (875 m.). Heel mooi en nog meer sneeuw.

Stekenjokk

We parkeren iets verder en gaan even uitwaaien. Prachtig, die kale verlatenheid met nog overal sneeuw vlakbij en verderop op de bergen. We blijven hier vannacht. Het regent even, maar later probeert de zon het weer even. Het is 4°C!

Route: Åkersjön, Häggsjövik, Eidet, Gäddede, Stora Blåsjön, Stekenjokk: 230 km

Dinsdag 2 juli 2019 (27)

Vanmorgen vroeg zon, maar na het ontbijt regen en een beetje natte sneeuw. Om 10.00 uur verlaten we deze schitterende plek, omdat het te koud is helaas. We rijden weer over de Vildmarksväg en de zon is weer terug. Bij de brug over het Kultsjön stoppen we even voor foto’s. Het water stort heel snel naar beneden. Even later komen we bij Trappstegsforsen. De waterval komt naar beneden over heel veel stenen richels (net als traptreden). Prachtig.

Trappstegforsen

Een uur later slaan we af en rijden verder over Sagavägen. Allemaal even mooi. Na de lunch rijden we twintig minuten over een grüsväg, maar deze is in goede staat. Lijkt bijna op asfalt. En de natuur is hier overal overweldigend mooi. De zon en de regen spelen nu verstoppertje. We vervolgen onze weg over de Blåvägen. En hier zien we enorm veel zwerfkeien. In Sorsele nog even brood kopen en dan nog een half uur over een smalle weg tot de camperplaats bij Risnas.

Risnas

Ook weer mooi aan de rivier. We verkennen de omgeving een beetje: er is een schuilhut met vuurplaats en gehakt hout, er zijn droogtoiletten, picknickbanken en een stroompaal. Kosten per nacht: SEK 150,00 (= ± € 15,00).We nemen thee en onze leesboeken mee naar de picknickbank. Het enige nadeel is, dat hier weer veel muggen zijn.

Route: Stekenjokk, Saxnäs, Bångnäs, Stalon, Vastansjö, Dåkanas, Sjöber, Forsnacken, Åbacka, Sorsele, Risnäs: 258 km

Woensdag 3 juli 2019 (28)

Mooi zonnig weer, maar heel veel muggen. Jammer anders waren we nog een dag hier gebleven. Vandaag was het “dierendag” en dan heb ik het niet over het muggenkerkhof in de camper. Ik schrijf vandaag de tijden, zodat duidelijk wordt hoeveel beesten we gezien hebben.

10.00 uur vertrek. Bijna meteen een heel klein vossenjong langs de kant van de weg.

In Sorsele gaan we de E45 (2 baans) op en rijden een stuk op de Innlandsvägen.

10.45 uur: 3 Rendieren langs de weg

10.55 uur: 2 Kraanvogels in een landje

11.00 uur: Enorme hoeveelheid rendieren langs de spoorbaan

11.10: uur: 2 Rendieren vlak voor de auto

11.20 – 11.40 uur: Koffiepauze

11.50 uur: Hele groep rendieren met jongen op de weg

Rendieren

12.15 uur: Rendierbok met een heel groot gewei langs de weg

12.30 – 15.00 uur: Arjeplog, Lunch, Silvermuseet, kerk. Erg de moeite waard.

15.10 uur: Grote groep rendieren

15.20 uur: 2 x een enkel rendier

15.30 – 16.40 uur: Over een grüsväg. We zien velden vol zwerfkeien

15.50 uur: Mooie rendierbok

Zilvermuseum

15.55, 15.58, 16.14 uur: Steeds 1 rendier

16.16 uur: Rendiermoeder met jong

16.27 uur: 1 Rendier

16.40 uur: overnachtingsplek Rostolpen bij Gittum.

Helaas heel erg veel muggen. We kunnen niet naar buiten. Heel jammer, want het is aangenaam weer en heel mooi hier, in het bos bij het water. Er is een vuurplaats en een droogtoilet.

Rostolpen

Route: Risnäs, Sorsele, Slagnäs, Arjeplog, Mattaur, Gittum: 197 km

Donderdag 4 juli 2019 (29)

Muggen, muggen, muggen vannacht. Van 4.00 – 4.30 uur heeft Nico er tientallen doodgeslagen. Vanmorgen nog steeds veel in de camper. We snappen het niet: alle luiken en ramen en de horren zijn dicht. We hebben het luchtroostertje in de WC afgeplakt met een stukje doek. En toch nog zoveel van die steekbeesten. We vertrekken dus om 10.15 uur. We vervolgen de grüsväg van gisteren en een kwartier later zien we alweer vier rendieren. Ik ga ze niet meer noteren; het zijn er te veel, maar prachtig om te zien. Soms een enorme groep, soms een enkeling.

Kjusselfor Pitealven

Om 12.30 uur zijn we op de parking van Ljusselfors aan de Piteälv. We lunchen er, helaas niet buiten want het regent. We besluiten daarom ook verder te rijden en hier niet te blijven. Rijden is beter, dan stil binnen in de camper zitten. Na al die grindwegen, rijden we nu over de geasfalteerde E45. Helaas 30 km en later nog 11 km werkzaamheden. Geen asfalt meer, maar alweer grind. Om 15.45 uur passeren we de poolcirkel.

Vajkijaure (Jokkmokk)

In Jokkmokk tanken we diesel en rijden daarna nog een klein stukje naar Rastplats Laponia bij Vajkijaur, prachtig aan het water. We wisten dat er een restaurant aan de overkant van de weg was. Helaas bestaat dat niet meer: Stängd/gesloten. Gewoon eten in de camper dus.

Route: Gittun, Moskosel, Kabdalis, Jokkmokk, Vajkijaur: 187 km

Vrijdag 5 juli 2019 (30)

Heerlijk geslapen, geen muggen meer. Bewolkt weer. We maken geen haast. Het uitzicht is hier prachtig. Er is weer een stukje van de uitloop van de vuilwatertank weg. Waarschijnlijk door een steen, die onder de wielen vandaan is geschoten bij de wegwerkzaamheden. We drinken hier nog koffie en vertrekken daarna om 11.35 uur.

Harspranget

We stoppen bij Harsprånget. Dat is de dam in de Luleälv. Er is een heel pad van trappen en planken, waarover we naar beneden gaan om de kloof te zien, waar het water doorheen ging voordat de dam gebouwd werd om elektriciteit op te wekken. Ongelooflijk mooi. Daarna stoppen we in Porjus om te lunchen. De zon schijnt af en toe een beetje. We rijden daarna over de zo goed als lege E45.

In Gällivare doen we boodschappen bij een COOP (die van 5.00 – 23.00 uur open is!), daarna rijden we naar de camping. We willen douchen en ook een was draaien. Voor morgen en overmorgen regen voorspeld, dus dan kunnen we ook het kacheltje gebruiken, als we stroom hebben. En het blog schrijven en versturen.

Maar vanmiddag is het aangenaam weer en we drinken lekker buiten thee.

Route: Vajkijaur (bij Jokkmokk), Harsprånget, Porjus, Gällivare: 92 km

Zaterdag 6 juli 2019 (31)

Gallivare

Het heeft de hele nacht gegoten en het regent nu ook nog. We blijven hier dus even. Na het ontbijt eerst een was in de machine en de droger. Het houdt niet op met regenen. Valt dus niet veel over deze dag te vertellen behalve dat we gekeken hebben hoe we morgen verder zullen gaan. Verder lezen, puzzelen, handwerken.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.