2019 Scandinavië, deel 8

maandag 15 juli 2019 (41)

Vannacht regen en nu is het zwaar bewolkt. We doen water etc. voor we om iets over tienen/elven vertrekken. De camping eigenaar hoopt, dat we volgend jaar weer komen. Om 11.50 uur passeren we de Zweedse grens weer. We rijden over een smalle, rustige weg. Over 50 km zien we onderweg 10 x een tegemoet komende auto, een maaimachine en verschillende groepjes rendieren. Af en toe min of meer open stukken, waar de bomen gekapt zijn, maar al wel weer nieuwe aanplant is.

Masungsbyn

Om 14.20 uur staan we op de parking van Natuurreservaat Masugnsbyn. Er is een droogtoilet, picknickbanken en een vuurplaats. In de 17eeeuw werd hier ijzer en koper gedolven en in de 20eeeuw dolomiet. We gaan wandelen, eerst over een plankenpad en daarna dalen we een trappenstelsel van ±300 m. af om de kloof van beneden af te bewonderen . Er stroomt een riviertje beneden. Niet helemaal naar beneden, dat was net iets te ver. We zien onderweg uitwerpselen van een eland, maar daar blijft het bij.

Route: Enontekiö, Palojoensuu, Muonio, Muodoslompolo, Kitkiöjoki, Junosuando, Masugnsbyn: 204 km

Dinsdag 16 juli 2019 (42)

Bewolkt. We maken eerst even ons “huis” een beetje schoner. Daarna wandelen we over een pad, dat naar een mooi uitzicht over de kloof leidt. Vanaf hier kunnen we het water beneden wel zien. Maar hierboven begint het ook te spetteren.

Pad naar de kloof

We vertrekken om 10.30 uur om eerst boodschappen te gaan doen in Vittangi (34 km verderop). We hebben weer verschillende rendieren onderweg. Af en toe regent het. We willen naar Lapesuando, maar 900 m. voor ons doel moeten we op een “lotsvagn” wachten. Er wordt aan de weg gewerkt. We vrezen, dat we er niet af zullen kunnen, maar dat valt gelukkig mee.

Lappesuando

We vinden een mooie plek vlak bij de rivier een beetje lager dan de officiële parking. We lopen naar het wegrestaurant en eten er heerlijk tussen de middag. Nico Zweedse gehaktballetjes en Ineke Torskfisk (kabeljauw). Daarna wandelen we een stuk over de oude brug, Een prachtig en heel stil stuk. Om 14.40 uur zijn we na ruim 2 km. weer terug. Daarna blijven we binnen lezen, omdat het regent.

Route: Masugnsbyn, Vittangi, Svappavaara, Lappesuando: 79 km

Woensdag 17 juli 2019 (43)

Bewolkt, maar beter weer. Om te beginnen rijden we 31 km over een grüsväg naar Nilivaare. Het hobbelt behoorlijk, maar is heel erg mooi. Natuurlijk ook weer verschillende keren rendieren. We drinken koffie op een grote open plek n de buurt van Dokkas. Helaas begint het toch weer te spetteren. In Ullatti bekijken we de kerk. Heel simpel en modern. We hadden een plek in Tarendo uitgezocht, maar besluiten er alleen te lunchen. Een grote open weide. Heel even komt de zon door, dus het betere weer is op komst.

Narken

Om 14.00 uur zijn we op de Natur Rastplats in Narken. Een heel mooie plek aan de Kalixälv met droogtoiletten, vuurplaats, een hok met hout, picknickbanken en een schuilhut (en wat muggen). Op een kleine landtong staat een lichtblauw geverfd zomerhuis met een witte veranda. Romantisch.

Route: Lappesuando, Skaulo, Nilivaara, Kilvokielinen, Dokkas, Ullatti, Tarendo, Narken: 112 km

Donderdag 18 juli 2019 (44)

Helaas weer geplaagd door muggen vannacht, maar nu is het wel mooi weer. We vertrekken om 10.10 uur en stoppen na een half uur om de machtige waterval in de Kalixälv te bewonderen. We drinken er koffie in het café/restaurant.

Kalixalv

Daarna stoppen we nog even om een foto te maken van het poolcirkelbord. We zijn nu wat zuidelijker en zien af en toe bewerkte stukjes land, hooibalen en zelfs koeien. Om 13.00 uur rijden we een keiharde regenbui in, die 15 minuten duurt. Daarna is het prachtig weer. Om 13.30 uur zijn we in Gammelstaden. Na de lunch lopen we de kerkstad in. We nemen een kijkje in de prachtige kerk en in een van de huisjes. Lijkt heel veel op de huisjes, die we in Nederland op Marken zagen.

Gammelstaden

De stad werd en wordt gebruikt voor bezoek van de Sami aan de kerk en voor feesten/marktdagen etc. Tegenwoordig zijn er een aantal permanent bewoond en de stad heeft zich ook uitgebreid met “normale” woningen. Daarna een Fika in het café. Lekkere koffie met een wafel met hjotronsylt en slagroom. Hjotron is de gele frambozensoort, die alleen in Lappland groeit.

Hjotron wafel

Er is vanavond “Musik i Sommarkväl” in de kerk. Daar gaan we heen. Een zangeres, een pianiste en een gitarist. Het had goed kunnen zijn, maar helaas was het geluid niet optimaal.

Route: Narken, Overkalix, Töre, Gammelstaden: 169 km

Vrijdag 19 juli 2019 (45)

Mooi weer nu. We vertrekken om 9.40 uur en doen boodschappen in Alvsbyn. Na de koffie verlaten we de grote weg en rijden weer fijn over een kleine weg. Er staan enorm veel bloemen in de bermen, vooral margrieten en wilgenroosjes en bruin/paars bloeiend gras. Op deze wegen lijkt het alsof we Zweden voor ons alleen hebben. Opeens loopt er weer een prachtige rendierbok vlak voor de auto.

Rendier

Om 13.15 uur zijn we in Glommerträsk op een rustige plek bij een klein meertje. Na de lunch gaan we even wandelen over een smal bospad. Wel weer elanden uitwerpselen, maar niet het beest zelf. Daarna zetten we de stoelen in de zon en zitten fijn te lezen. Het voordeel van de korte ritjes, die we maken is dat we de hele middag en avond kunnen genieten van de omgeving waar we zijn.

Glommertrask

Route: Gammelstaden, Antnäs, Långträsk, Glommerträsk: 179 km

Zaterdag 20 juli 2019 (46)

Heel mooi weer. We vertrekken om 10.00 uur. Na 20 minuten is er alweer een rendier op de weg. Zal waarschijnlijk de laatste zijn, want we gaan steeds zuidelijker. Er staan nu ook weer lupines in de berm. We zien een parkeerplaats aan een meer, waar een tafel en stoelen staan. Daar stoppen we voor koffie. We legen de WC op de mooie Rastplats Enabacken en dus kunnen we er weer een paar dagen tegen.

Oralandet

Om 12.45 uur zijn we op een plek aan de rivier Öran. Was bedoeld om er te lunchen, maar we vinden het zo’n goede plek, dat we er blijven. We lunchen op de picknickbank en lopen daarna een rondje rondom onze plek. We zijn de hele middag buiten, maar net als we de barbecue willen aanmaken, begint het te regenen. Binnen eten dus met een blik uit de voorraad.

Route: Glommerträsk, Norsjövallen, Kvarnåsen, Enabcken, Öralandet: 129 km

Zondag 21 juli 2019 (47)

Heel mooi weer. We rijden om 9.50 uur weg. We vinden een prachtige plek aan het Siksjön, waar we koffie drinken. Als we terug lopen naar de camper hebben we een leuk gesprek met een Zweed, die net aan komt rijden. Weer onderweg komen we langs een café/hembageri. Daar kopen we Tunnbröd en zelf gebakken koekjes.

Tunnbrod kopen

De bermen staan vol bloemen: moeras spirea, klaver, guldenroede en boerenwormkruid o.a. Het landschap verandert langzaam. We zien akkers, hooiland, koeien in de wei. Op een ogenblik rijden we even over weg 331, die Bäverväg heet. Vijf minuten later staan we aan een meertje bij Gräninge. Het is het Lac de Madine in het klein.

Graninge

Allerlei mensen en kinderen, die op het gras liggen en spelen en zwemmen in het meer. Wij zijn ook de hele middag buiten met onze leesboeken. Daarna maakt Nico de barbecue aan. Vervolgens gaat Ineke het meer nog even in, maar van zwemmen komt niets. Het water is te koud. We zijn nu helemaal alleen en zitten tot 20.15 uur buiten. De zon verdwijnt achter de bomen en wij gaan naar binnen, maar de deur van de camper blijft open tot 22.15 uur.

Route: Öranlandet, Åsele, Junsele, Näsåker, Sollefteå, Längsele, Helgum, Gräninge: 236 km

Maandag 22 juli 2019 (47)

Heel grijze lucht vanmorgen en tijdens het ontbijt begint het te regenen. We waren al van plan om vandaag een camping op te zoeken; aardig gepland dus. We vertrekken om 9.50 uur en drinken onderweg koffie aan een prachtig meer (Gastsjö) met waterlelies, maar in de regen. We rijden verder en zien hoge bomen, grote keien en daar achter een meer. Allemaal even mooi.

Camping Traporten

Om 13.00 uur zijn we op camping Träporten in Borgsjö. Een heel vriendelijke Nederlandse ontvangst. We installeren ons en gaan eerst lunchen. Daarna de foto’s op de computer en het blog schrijven. Het is inmiddels wel weer droog geworden. In de namiddag even een paar boodschappen bij de winkel van het benzinestation. We eten vanavond in het bij de camping horende wegrestaurant. Lekker Schnitzel en Rödspäta (Schol). Daarna lopen we nog even naar de steiger in het meer.

Het meer bij de camping

Route: Gräninge, Bispgården, Ragunda, Kälarne, Gastsjö, Bräcke, Borgsjö: 154 km

Dinsdag 23 juli 2019 (48)

Er hangt mist boven het meer, maar de temperatuur is aangenaam. Het mooie weer is nu echt op komst. Ineke haalt de bestelde broodjes in het restaurant. Na het ontbijt met de computer naar het servicegebouw, omdat daar internet is. Het blog verder schrijven en de foto’s verwerken. Gisteren was de computer compleet van slag. Hij had nog Finse tijd en wilde de foto’s niet zoals ik wilde. Nu weet hij gelukkig weer dat het in Zweden een uur later is dan in Finland. Ondertussen doet Nico de afwas, daarna gaan we lekker naar buiten. Verder zal er vandaag niet veel te vertellen zijn. Straks even het Naturrum bekijken, dat naast  de camping is. We zijn van plan vanavond nog een keer in het restaurant te eten.

Category: camperreis, Zweden
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.