2019 Scandinavië

donderdag 6 juni 2019 (1)

We zeggen Annemarie en Fred gedag en vertrekken om 10.20 uur met heel bewolkt weer voor onze reis naar het noorden. Er staan overal enorm veel klaprozen langs en in de velden. We stoppen voor koffie op de aire d’Amel, maar buiten is het te koud. Bij Longuyon zijn de wolken donkergrijs en het begint te miezeren. We tanken in Rodange en besluiten over de snelweg te rijden vandaag. Na 150 km is het lunchtijd op de aire de Remichampagne. We rijden daarna verder over de E-25, waar heel veel gele brem te zien is. Vanaf 15.00 uur wordt het weer steeds beter.

Schenkenschanz

Om 16.50 uur stoppen we op een parking bij het dorp Schenkenschanz net over de Nederlandse grens in Duitsland. Na de thee lopen we het dorp in, dat tijdens de opstand van de Nederlanden tegen Spanje een Nederlandse vesting werd. Het dorp is, vanwege vaak hoog water, nu omgeven door keermuren en afsluitbare waterkeringen. Er wonen nog geen 100 mensen, maar er heerst een bijzonder saamhorige sfeer. Erg leuk om zoiets te ontdekken.

Route: Deuxnouds aux Bois, Longwy, Rodange, Luik, Maastricht, Boxmeer, Kleve, Schenkenschanz: 430 km.

Vrijdag 7 juni 2019 (2)

Heel aardig weer vanmorgen. We ontdekken dat het afdekrooster van de koelkast aan de buitenkant van de camper verdwenen is. Onderweg verloren? Daarom wijzigen we onze route en rijden eerst naar De Wit in Schijndel om een nieuw rooster te kopen. Daarna nemen we de snelweg richting Amstelveen. We gaan er bij Vinkenveen weer af en zijn tussen Mijdrecht en Uithoorn getuige van een ongeluk. Gelukkig bijna alleen materiële schade. De politie noteert mijn gegevens en schrijft op wat ik gezien heb.

De voetangel

We rijden daarna verder en kopen bij Ingma in Amstelveen mooi aquarelpotloden voor mijn verjaardag. Daarna rijden we naar Ineke’s moeder, drinken er thee en gaan dan naar restaurant De Voetangel in Ouderkerk a/d Amstel. Heel lekker en bijzonder gezellig. Terug bij Mama koffie  en dan slapen we bij haar voor de deur in de camper.

Route: Schenkenschanz, Kleve, Boxmeer, Uden, Schijndel, ’s-Hertogenbosch, Utrecht, Vinkeveen,  Uithoorn, Amstelveen: 195 km.

Amstelveen, Ouderkerk a/d Amstel, Amstelveen: 18km.

Zaterdag 8 juni 2019 (3)

Heel slecht weer vanmorgen. Regen en wind. We ontbijten bij mama en rijden daarna naar Almere voor de 18everjaardag van kleindochter Jara. We slapen bij hen op de oprit.

Zondag 9 juni 2019 (4)

Beter weer nu. Vandaag is Ineke echt jarig en we hebben koffie met gebak bij Arjen en Maaike. Arjen en Nico zetten het nieuwe koelkastrooster in de zijkant van de camper.

Reparatie

Na de lunch rijden we naar kleindochter Eileen, die haar 29everjaardag viert vandaag. Daarna boodschappen en vervolgens rijden we naar de camperplaats bij strand Houtribhoek in Lelystad. Om 18.15 uur parkeren we tussen ±30 andere campers. We klimmen de trap op en ontdekken twee leuke zandstrandjes.

Lelystad

Route 8 + 9 juni: Amstelveen, Almere, Lelystad: 79 km

Maandag 10 juni 2019 (5)

Het is 8.50 uur als we de auto weer starten om te vertrekken met licht bewolkt weer. We zijn nog geen 5 minuten onderweg als we een ooievaar langs de weg zien lopen. De bermen staan vol klaprozen overal. We rijden dwars door de provincie Overijssel langs poldersloten met waterlelies en rietkragen. Drente is opgestuwd in de vaart der volkeren: ze noemen de N34 de “Hunebed Highway”. Tegen half elf houden we even koffie pauze. Daarna rijden we in Duitsland langs het Küstenkanal. Om 15.15 uur staan we in de file voor de veerboot over de Elbe bij Wischhafen. Om 16.00 uur zijn we 700 meter opgeschoten. We besluiten op de CP van Wischhafen te gaan staan en morgenochtend over te varen. Het plan was toch al om aan de overkant in Glückstadt te overnachten. We lopen naar de pont en drinken wat op een terras. Terug in de camper proberen we een nieuwe step in Polarsteps te zetten, maar dat lukt niet. We lopen tegen zessen nog een keer naar het snackrestaurant en eten er heerlijk: Nico een Wiener Schnitzel en Ineke Matjes (hollandsche nieuwe) met gebakken aardappelen.

Route: Lelystad, Kampen, Dedemsvaart, Emmen, Westerstede, Tunnel onder de Weser, Wischhafen: 370 km

Dinsdag 11 juni 2019 (6)

We zijn redelijk op tijd wakker en besluiten eerst over te varen. Er vormt zich alweer een file. We sluiten aan en hebben geluk. We mogen achter de vrachtwagens vandaan komen om het laatste plekje op de pont op te vullen.

Veerpont

We varen om 8.10 uur op de Elbe. Een half uur later rijden we naar een parkeerplaats in Glückstadt, waar Ineke eerst vers brood haalt. Daarna een lekker ontbijt en om 9.40 uur vertrekken we richting Denemarken. Een erg vlak landschap en het giet van de regen. Niet veel aan. Na de lunch wordt het eindelijk droog. Het is bijna 14.30 uur als we de Deense grens passeren. Tien minuten later zijn we in Møgeltønder. We drinken thee en gaan het stadje verkennen.

Mogeltonder

Een prachtige met keien geplaveide straat met aan weerskanten bomen en schitterende huizen. We lopen de kerk in. We hebben nog nooit zo’n bijzondere kerk gezien. Prachtige schilderingen op plafond en de muren. Schitterend bewerkte lijsten boven de banken. Het oudste orgel van Denemarken.  Vervolgens weer over de keitjes terug. We lopen binnen bij een antiquair. Heel leuk, maar we kopen niets. Daarna naar het kasteel, dat gesloten is. Het park is wel open en daar lopen we een mooi rondje.

Route: Wischhafen, Glückstadt, Brunsbüttel, Heide, Husum, Niebull, Møgeltønder: 206 km

Woensdag 12 juni 2019 (7)

Vannacht heel veel regen en nu is het erg grijs. We rijden naar Tønder en vinden een prima parkeerplaats vlak bij het centrum.

Tonder

Dat ziet er gezellig uit en er staan ook hier prachtige huizen. Ik koop in de uitverkoop een leuke bloes. We vinden een konditorei voor koffie met wat lekkers en lopen daarna verder. De kerk is indrukwekkend. Om 11.30 uur zijn we terug bij de camper en vervolgen onze weg. We zien een bord P langs de weg en rijden daar heen voor de lunch. De plek ligt direct aan zee. We besluiten hier te blijven de rest van de dag en de nacht.

Hedehog

We zetten de stoelen naast de camper uit de wind en genieten van zon en zee. Helaas wordt het tegen 14.30 uur erg bewolkt. Naar binnen dus, maar om 17.10 uur gaan we een strandwandeling maken. We zijn precies voordat het flink begint te regenen weer terug.

Route: Møgeltønder, Tønder, Møgeltønder, Hojer, Vester Gammelby, Hedehog: 32 km

Donderdag 13 juni 2019 (8)

Vannacht heeft het enorm hard gewaaid. De camper stond te schudden of er 5 man aan stonden te trekken en duwen. Nu is het zonnig met wind. We vertrekken m 9.40 uur van onze plek aan het strand en rijden langs mooie grote rietgedekte boerderijen. Bijna alle huizen hier hebben van die mooie gebroken kappen. Daarna over een lege, rechte weg langs weilanden, waar leeuweriken boven de schapen en lammetjes vliegen. Om 10.15 uur parkeren we in Ribe.

Ribe

Een heel mooie stad (de oudste van Denemarken) met keienstraatjes en prachtige huizen. We drinken koffie op de binnenplaats van een heel oud café. Om 12.00 uur zijn we weer onderweg en doen de nodige boodschappen. We rijden over de landstrook die de Ringkøbing fjord van de zee scheidt. Een heel mooi duinlandschap met wel enorm veel vakantie woningen.

Ringkobing

Om 15.35 uur zijn we in de stad Ringkøbing en parkeren bij de jachthaven. We willen stroom om o.a. het blog te schrijven en versturen, maar dat wil niet erg lukken. Met behulp van een Duitser, een Nederlander en een Deen komen we er achter, dat stroompunt no 4 kapot is. We verplaatsen de camper dichter bij een ander stroompunt.

Route: Hedehog, Ribe, Varde, Hvide Sande, Ringkøbing: 164 km

Category: camperreis
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
2 Responses
  1. Arjen schreef:

Klinkt allemaal erg leuk en heel fijn om te lezen dat jullie lekker bezig zijn.

2. Fred schreef:

Leuk, weer lekker op weg en wij genieten van jullie blog! Altijd weer leuke feitjes erbij