2019 Scandinavië deel 5

donderdag 27 juni 2019 (22)

Heel mooi weer, strakblauwe lucht. We hebben weer een leuk gesprek, nu met Nederlanders, die een AVENTO caravan hebben, zoals wij vroeger ook. We zorgen dat alles leeg en vol is, rekenen af en vertrekken om 10.55 uur. Eerst naar de ICA voor boodschappen en koffie drinken. Het is 11.40 uur als we echt vertrekken richting het noorden. Inmiddels is de lucht wel wat minder blauw door veel witte wolken. We rijden langs sparren, dennen en berken en zien in de verte bergachtige hoogtes. In Malungsfors is het tijd om te lunchen. Daarna rijden we door de wintersportgebieden bij Sälen. Daar vinden we zomers niets aan. We zien bordjes met aanwijzingen voor de VASA-loppet (lange afstand langlauf wedstrijd naar Mora). En de hele tijd hebben we de rivier Västerdalälven in zicht. Erg mooi.

Sorsjon

We hadden een plekje uit “Wild Camperen” in Nornäs uitgezocht, maar dat is tegenwoordig een soort betaalde camperplaats. We zijn iets terug gereden en staan nu in Sörsjön vlak aan het meer met zwemsteiger, picknickbanken, WC en schuilhut. Dat bevalt beter. En we hebben (met een vest aan) gebarbecued.

Route: Gräsmark, Torsby, Stöllet, Malung, Malungsfors, Sälen, Sörsjön: 234 km

Vrijdag 28 juni 2019 (23)

Om 10.15 uur starten we de motor om naar het Nipfjalllet Nat. Park te rijden. Het is bewolkt vandaag, maar niet koud. Overal is dat mooie lichtgroene rendiermos te zien tussen de bomen. Om 10.45 uur zijn we bij het skogsmuseum in Lonkällan. Het gaat pas om 11.00 uur open en dus drinken we eerst koffie.

Bos museum

Een heel interessant openlucht museum over de bosbouw en hoe de bosbouwers leefden in hutten tot ± 1960. We lopen op deze manier weer 2,5 km. Terug bij de ingang besluiten we er te eten. Dat valt goed uit: rendiervlees met een gepofte aardappel en lekkere saus. Koffie gratis toe. Het is 13.50 uur als we weer verder gaan. Na de afslag van weg 311 rijden we 10 minuten over een grusväg (wasbord). Dat hobbelt en bibbert behoorlijk. Dan komen we verderop bij het eind van de openbare weg (Här slutar alman väg). Heel erg mooi, maar absoluut verboden te overnachten (Nationaal Park). We keren dus om en nemen de weg naar Särna. Maar nu over een weg waar net nieuw grind op gestrooid is (de voorruit is gelukkig nog heel).

aan weg 70

In Särna tanken we diesel en om 15.10 uur vinden we langs weg 70 richting Idre een lägerplats. Is een natuurcamping (4 plaatsen) met alleen een vuilnisbak, een droogtoilet en een vuurplaats. Een bijdrage van 60 SEK (± € 6,00) in de brievenbus te deponeren. We staan vlak langs de stroomversnelling in de rivier. Het geluid zal ons vanavond dus wel in slaap wiegen.

Route: Sörsjön, Särna, Foskvallen, Gammelsätervallen, Idre, langs de river: 100 km

Zaterdag 29 juni 2019 (24)

Half bewolkt en wind vanmorgen. Dit jaar zijn er ook veel muggen. Omdat we alle twee niet zo erg mobiel zijn en het weer het nu ook een beetje af laat weten, vertrekken we hier weer. Rijden door dit mooie land is een plezier op zich. We genieten enorm onderweg en hebben zo steeds een andere horizon. We zijn inmiddels in Jämtland/Härjedalen. De bomen zijn kleiner en grilliger gevormd. Nog steeds overal rivieren en meren. Het is bijna elf uur als we een prachtige plek vinden voor de koffie pauze bij Sörvattnet. Het begint helaas te regenen, anders was dit een perfecte plaats om te blijven. We rijden na een half uur verder en zien de eerste borden, die waarschuwen voor overstekende rendieren. En ja, een kwartier later zien we een prachtige rendierbok langs de weg. In de verte ligt er nog sneeuw op de bergen. In plaats van rendieren hebben we nu koeien en kalveren op de weg. We rijden op een mooie grindweg op de hoogvlakte. Er komt ook weer een beetje blauw in de lucht.

Flatruet

Op het hoogste punt bij Flatruet stap ik uit om foto’s te maken. Het is mooi, kaal, veel kleuren groen en een heel harde wind. Een klein stuk verder stoppen we voor de lunch. Daarna rijden we oostwaarts door de verlaten bergwereld over smalle gruiswegen. Onderweg boodschappen in Ljungdalen en om 16.10 uur parkeren we op een grote open plek tussen Vester-Arådalen en Glen, waar we een prachtig uitzicht hebben. Jammer dat we vanwege het weer niet buiten kunnen zitten. Veel wind en af en toe spettert het. Dat rendier vanmorgen was kennelijk een verdwaald exemplaar, we hebben er verder nog geen een gezien.

Glen

Route: Idre (rivier), Fjätbodarna, Tännas, Ljusnedal, Flatruet, Ljungdalen, Torsborg, Vester Arådalen/Glen: 243 km

Zondag 30 juni 2019 (25)

Grijs weer. We zijn nog geen 10 minuten onderweg over een gruisweg, die omlaag en omhoog gaat, als we boven op een bult komen en een eland met jong op de weg zien staan. We stoppen en ik kan net een foto maken voordat ze het bos in vlucht, het jong achter haar aan. Zo mooi; onze dag kan niet meer stuk.

eland met jong

Daarna rijden we over een iets bredere, maar nog steeds grindweg, waar zomer nederzettingen (fäbod) zijn. Bij Fitjebodarna maken we er een foto van. Links en rechts afslagen naar andere nederzettingen, waar je alleen met een 4×4, quad of sneeuwscooter kan komen. Na 47 km. hebben we weer asfalt onder de wielen. We stoppen bij Myrviken voor koffie en het giet van de regen. Na de lunch zie ik een kraanvogel in een weilandje.

Akersjon

Om 14.15 uur zijn we bij een camping in Åkersjön. Het blijft maar regenen en het is maar 11 °C. Er is niemand, ik moet een telefoonnummer bellen. Alles wordt uitgelegd en we vinden een mooi plekje vlak bij het meer. We kunnen er alleen achter de ramen van genieten. We hebben zelfs het elektrische kacheltje te voorschijn gehaald.

Route: Glen, Galåbodarna, Myrviken, Oviken, Östersund, Krokom, Lillholmsjö, Vallrun, Åkersjön: 192 km

Category: camperreis
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.