2020 Spanje/Portugal deel 2

maandag 6 januari 2020 (5)

Bewolkt vanmorgen. Goed weer om met het schrijven van het blog te beginnen. We kunnen daarna gewoon weer buiten lunchen.

Palamos

Vervolgens lekker buiten in de zon sokken breien en later in de middag een wandeling in het naast gelegen natuurgebiedje. Het waait vandaag niet, daardoor kunnen we langer buiten blijven dan gisteren.

Dinsdag 7 januari 2020 (6)

Blauwe lucht bij het opstaan. Na het ontbijt en de afwas lopen we langs de supermarkt, over de door Eifel gebouwde ijzeren brug naar de markt.

Eifel brug

Enorm veel kramen met kleding, schoenen, beddengoed en speelgoed en op het laatste stuk groente en fruit. In de markthal is het rustig. De viskramen zijn allemaal gesloten i.v.m. de feestdag van gisteren.

Koffie in Palamos

We drinken onderweg koffie op een terrasje aan de straat. Terug bij de camper zien we dat we 3.7 km. gelopen hebben. De rest van de dag lekker buiten in de zon. Douchen had trouwens wat voeten in aarde vandaag. Ik deed de munt in de automaat, maar er gebeurde niets. Geen water. Weer aankleden en naar de andere douche, waar Nico net uitkwam. Die meldde dat het water wisselend was.

Bij mij was het net lauw. Niet echt aangenaam dus.

Woensdag 8 januari 2020 (7)

Prachtige blauwe lucht weer. We vullen en legen water en wc en vertrekken om 10.00 uur. Dan eerst nog even boodschappen bij de Eclat, zodat we er weer een paar dagen tegen kunnen. We rijden vandaag over de snelweg om o.a. Barcelona te vermijden. Het is tot even voorbij Barcelona erg druk op de AP-7. Om 14.15 uur rijden we de Ebrodelta binnen. We zien meteen sinaasappel- en citroenbomen en bloeiende bougainville. De rijstvelden staan nog gedeeltelijk onder water. 25 Minuten later parkeren we bij de Casa de Fusta op de gratis CP.

Casa de Fusta Ebro delta

Er is nog plaats genoeg, maar de plaatsen zijn tegenwoordig afgebakend en niet al te breed. We zoeken een plekje op een hoek, zodat we maar aan een kant “buren” krijgen. We genieten tot 17.00 uur buiten van de zon.

Route: Palamós, over de AP-7 langs Barcelona en Taragona naar de Ebrodelta: 297 km.

Donderdag 9 januari 2020 (8)

De zon is present en ook wat wind. ’s Ochtends is het fris. In het restaurant verkopen ze nog steeds stokbrood. We zoeken wat eventuele overnachtingplaatsen op. Na de koffie is de wind weg en kunnen we weer buiten genieten. In januari buiten lunchen blijft bijzonder.

wandeling in de delta

Tussen de rijstvelden

Van 14.15 – 15.25 uur wandelen we tussen de lagune en de rijstvelden. In het mirador Del Carrete kijken we naar de watervogels in de lagune. In de nog niet droge rijstvelden zijn veel meeuwen en reigers te zien. Als we terug zijn is er weer wat wind, daarom rusten we in de camper een beetje uit van onze wandeling. Vanavond was onze Spaanse gasfles leeg. Gelukkig niet midden in de nacht. Ze verkopen hier gas, dus dat is geen probleem.

Vrijdag 10 januari 2020 (9)

Bewolkt en harde wind. We halen brood en gas en blijven daarna binnen omdat het ook nog is gaan regenen. Om 13.00 uur lopen we naar het restaurant, waar we heerlijk eten.

aperitief

Vooraf krijgen we een warm aperitief van het huis op basis van pompoen. Daarna Nico een entrecote met portsaus, Ineke een dorade met lekkere gegrilde groente. Crème catalane en koffie toe.

Dorade

We zijn om 15.00 uur terug bij de camper en de zon is ook weer present. Om 18.30 uur zien we tegelijk in het westen de zon ondergaan en in het oosten de maan opkomen.

Zaterdag 11 januari 2020 (10)

Zon en blauwe lucht vanmorgen. We vertrekken om 10.00 uur. We laten de rijstvelden achter ons en rijden langs de zee. Een half uur later doen we in Vinarós boodschappen. We drinken er meteen koffie op de parkeerplaats en om 11.40 uur rijden we weer. Het is erg rustig op de N-340. We rijden langs sinaasappelplantages, olijf- en amandelboomgaarden.

Orpesa del Mar

Om 12.30 uur parkeren we in Orpesa del Mar vlak aan het strand. Van 15.00 – 16.00 uur lopen we over een planken pad langs de zee. Het stadje is uitgestorven. De luiken voor de ramen van de flats zijn allemaal dicht en alle restaurants zijn gesloten.

Park

Maar we komen door een heel leuk park met een waterpartij waarin eenden, zwarte zwanen en karpers zwemmen. Er staan heel grote beelden in de stijl van Picasso en veel bankjes met mozaïek tegeltjes afgewerkt. We hebben bijna 3 km gelopen.

Route: Casa de Fusta, St.Carles de Rapita, Vinarós, Torreblanca, Orpesa del Mar: 96 km.

Zondag 12 januari 2020 (11)

Prachtig weer. We vertrekken om 10.30 uur en rijden over de N-340 en daarna over een smalle bergweg tussen de sinaasappelplantages. Om 11.20 uur staan we op een mooie parkeerplaats net over de dam van het Embalse de Sitjar.

Embalse de Sitjar

En dan leven we de hele dag buiten. Koffie, boek lezen, lunch, siësta, stukje lopen. Om 17.00 uur verdwijnt de zon achter de bomen en leven we in de camper verder.

Maandag 13 januari 2020 (12)

Blauwe lucht en zon. Om 10.00 uur zijn we reisvaardig en we zien op de weg, dat het vannacht heeft gevroren. We rijden over de snelweg, omdat we niet dwars door Valencia willen.

El Palomar

Om 12.30 uur zijn we op de camperplaats van El Palomar. Helaas raakt het opstapje de oprit en is het nu echt kapot. Terwijl we zitten te lunchen zien we een bekende Adria aankomen. De mensen, die we in de Ebrodelta ontmoetten, zijn nu ook hier. Rob biedt meteen aan, dat hij na de lunch even zal kijken of er iets te repareren valt. We hebben allebei niet het goede boutje om de boel vast te zetten, maar tyreps doen wonderen. We zullen onderweg langs een dealer gaan om te zien of ze iets voor ons kunnen doen.

Gesloten bakkers winkel

Van 16.35 – 17.25 uur lopen we naar het dorp (2 km). De bakker is op maandag helaas gesloten.

Route: Embalse de Sitjar, Sagent, Valencia, El Palmoral: 176 km

Dinsdag 14 januari 2020 (13)

Blauwe lucht, maar ’s morgens is de wind fris. We lopen naar het dorp voor brood en gaan naar de apotheek. Nico heeft al een paar dagen een rood en opgezet oor. Ik vroeg om ibuprofen, omdat dat behalve pijnstillend ook ontstekingsremmend is. Ze vond, dat we langs de dokter moesten, omdat hij misschien antibiotica nodig had. De dokter was met vakantie. Omdat het al iets beter ging en hij al eens eerder hetzelfde heeft gehad (was na een paar dagen weer over) hebben we het maar zo gelaten. Terug bij de camper lekker buiten koffie drinken. We lunchen binnen, omdat in de zon de boter en de vleeswaren smelten waar je bijzit. De rest van de middag lekker buiten lezen en kleuren. We hebben nog een dag bijgeboekt hier. Het is een heel fijne plaats en het is prachtig weer. Vandaag hebben we 2,9 km gelopen. Om 17.00 uur gaan we naar binnen omdat de zon weg is. En na het avondeten gaat, zoals elke avond de kachel aan.

Woensdag 15 januari 2020 (14)

El Palmoral

Mooi weer, maar met een frisse wind. De ochtend blijven we binnen met onze kleurpotloden. Na de lunch een lekkere warme douche en daarna buiten lezen en thee drinken. Een rustige dag dus vandaag. Morgen vertrekken we hier weer.

Donderdag 16 januari 2020 (15)

Alweer schitterend weer. Na het water vullen en legen vertrekken we om 10.00 uur richting  Elche. Daar zit een camperbedrijf, waar we gaan vragen of ze naar het trapje kunnen kijken. We zijn er om 12.00 uur.

Bij de camper dealer

Er is een dame, die Engels spreekt. De monteur meldt, dat hij het kan repareren, maar of we om 15.30 uur (na de middagpauze) terug kunnen komen. We mogen op hun parkeerterrein blijven staan. Dus drinken we koffie en lunchen er. Van 15.30 – 18.30 uur wachten tot het klaar is. Wel lang, maar we zijn blij dat we meteen geholpen worden.

In het donker verder

Dat zou bij onze dealer in Frankrijk meestal niet gebeuren zonder afspraak. Daarna rijden we in het donker een half uur naar de parkeerplaats van het Parc Natural el Fondo (ten zuid oosten van Grevillent) om te overnachten.

Route: El Palomar, Elche, Parc el Fondo: 125 km

Vrijdag 17 januari 2020 (16)

Mooi helder weer. We gaan na het ontbijt een stukje lopen. Wat een prachtig gebied. Eerst even kijken in het bezoekerscentrum van het Parc Natural el Fondo.

Parc Natural el Fondo

Daarna doen we de groene wandeling over een plankier, dat dwars over het wetland en het moeras gaat. We zien slobeenden, dodaars, rietkippen, waterhoentjes en nog meer watervogels. Na een uur zijn we terug, drinken koffie en besluiten te vertrekken naar Los Dolores Cartagena.

loopbrug

We moeten boodschappen doen, maar vinden pas om 13.15 uur een kleine supermarkt in El Mojón. We lunchen er meteen ook. Daarna verder en we zien de eerste bloeiende amandelbomen. En de eerste plastic kassen zijn ook weer gesignaleerd.

watervogels

Het laatste stuk gaat door een vlak agrarisch landschap. De temperatuur tussen 21°C en 23°C. Om 15.30 uur zijn we op de beoogde camperplaats en kunnen we nog even van de zon genieten.  We worden bijzonder vriendelijk ontvangen, krijgen een plattegrond van Cartagena en allerlei informatie en onze persoonlijke WIFI-code.

Route: Parc Natural el Fondo, Albatera, Orihuela, Arneva, Zeneta, San Janvier, Aparecida, St. Ana/Los Dolores: 99 km

Zaterdag 18 januari 2020 (17)

De zon komt rood op, maar daarna komt de bewolking. Er is slecht weer op komst. Het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken heeft zelfs de Nederlanders in Spanje gewaarschuwd. We zullen zien.

Area de Autocaravanas Cartegena

We staan hier beschut op een plek met stroom, goede WIFI en een goed gevulde boekenkast. Na het ontbijt zijn we even een rondje camperplaats gaan doen. Leuker dan we in eerste instantie dachten.

Olijfboomgaard

Achter de camperplaats is een olijfboomgaard en er zijn ook wasmachines, een droger en een soort huiskamer met TV. Om 11.15 uur begint het te regenen, maar als de bakker toetert om 12.30 uur is het weer droog.

Category: camperreis, Spanje
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
One Response
  1. Harry schreef:

Mooie reis maken jullie. Bij dat camperbedrijf in Elche ben ik ook eens geweest. Mijn kraan was stuk.