2020 Spanje/Portugal deel 5

woensdag 5 februari 2020 (35)

Bewolkt en regenachtig. We vullen de watertank, legen het vuile water en de WC, nadat we afscheid hebben genomen van Henri en Irene en van Leen en Yvonne. Om 10.25 uur rijden we op weg naar de Eroski supermarkt in Lorca. Dat kost tijd, we lopen steeds tegen afgesloten wegen aan. Om 12.25 uur hebben we alles wat we nodig hebben en trekken verder.  Na 10 minuten drinken we koffie op de P. van het andere winkelcentrum. Daarna rijden we door een vlak landschap langs veel velden met kool en broccoli. Hier en daar wordt geoogst. We zien een paar palmbomen, die vol met dadels hangen. Hier en daar al plastic kassen en twee prachtig geel bloeiende mimosa bomen. Na de lunch rijden we door een soort maanlandschap geel/rood, grijs/groene heuvels, waar de weg tussendoor gaat. De wolken hangen laag vandaag en vaak regent het. We slingeren 20 km over een smalle bergweg omhoog, dus de wolken in. Nico draait zich wezenloos aan het stuur en met volle aandacht, want er is nergens vangrails. En opeens uitzicht beneden in het dal op een zee van plastic kassen. Om 16.15 uur zien we weer een beetje blauw in de lucht en de zon probeert het ook weer. Twintig minuten later parkeren we in Cabo de Gata niet ver van zee op een parkeerplaats, waar veel campers staan. De zon schijnt nu echt weer. Morgen gaan we het strand verkennen, Nico is nu te moe.

Cabo de Gata

Route: Lorca, Pulpi, Cuevas del Almanzora, Los Galardos, Sorbas, Nijas, Ruescas, Cabo de Gata: 183 km.

Donderdag 6 februari 2020 (36)

Half bewolkt en wat wind. Van 10.30-11.25 uur een wandeling langs het strand en over de boulevard.

Cabo de Gata

We lunchen daarna bij strandrestaurant Chiribus. Heel erg lekker. Tomatensalade, entrecote/frites/gegrilde paprika, citroenvis/gepofte aardappel/zeekraal, tiramisu, koffie. Lekkere witte wijn en bij het afrekenen nog een likeur van het huis. Zo veel en zo lekker gegeten en gedronken, dat we de rest van de middag in de camper “uitbuiken”.

Restaurant Chiribus

Vrijdag 7 februari 2020 (37)

Beetje gesluierde bewolking vanmorgen. We vertrekken om 10.15 uur, maar stoppen bijna meteen weer om in een vogel kijkhut langs de weg naar de flamingo’s te kijken. We kopen onderweg brood en rijden langs velden vol agaven en onafzienbare kilometers vol plastic kassen. In Roquetas del Mar zien we meteen, dat dit geen plaats voor ons is.

Flamingo’s

We drinken koffie op het laatst beschikbare plekje en vertrekken dan gauw weer. Wel vlak bij het strand, maar allemaal in het gelid naast elkaar. Je ziet niets dan campers. We tanken diesel en verder op onze route wisselen we de gasfles, die vannacht leeg was. We rijden door de prachtige Alpujarras. Mooie ronde, groen begroeide bergen. Voor ons ligt nog sneeuw op de Sierra Nevada. Om 13.40 uur zijn we in Ugjíjar, waar we ons op de gratis CP installeren.

Ugijar

Route: Cabo de Gata, Almeria, Roquetas del Mar, El Eíjdo, Berja, Cherin, Ugíjar: 133 km.

Zaterdag 8 februari 2020 (38)

We worden wakker van de zon in de camper. Ontbijt en afwas en dan naar buiten. Om 10.25 uur lopen we omhoog naar het stadje. Erg leuk, veel winkels. De kerk is gesloten.

Ugijar

We drinken koffie op een terrasje in de winkelstraat. Lekker in de zon. Buiten bij de camper nog meer koffie. Na de lunch weer naar buiten, maar er komen wolken. Het blijft wel droog, maar we zijn  de rest van de middag binnen. Ik brei aan mijn vest, dat schiet lekker op zo.

Zondag 9 februari 2020 (39)

En ja hoor, als de gordijnen open gaan is de zon present. Als we water staan te tanken, roept de oude man in de sinaasappel boomgaard naast de CP ons.

Ugijar

Ik begrijp dat hij 1kg sinaasappels verkoopt voor €  5,00. Ik haal geld, maar dat wil hij niet. Ik krijg 4 sinaasappels met een stortvloed van Spaans. Ik zeg, dat ik geen Spaans spreek. Maar dat helpt niet. Hij ratelt maar door. We vertrekken om 10.30 uur, rijden langs de DIA super, maar die is op zondag gesloten. Dan verder door de prachtige bergen. Het binnenland van Spanje is zo mooi. We houden koffiepauze op een van de vele uitzichtpunten langs weg A-348.

Koffie pauze A-348

Een geweldige plek met uitzicht op de groen golvende bergen en diepe dalen. Hier en daar een band van lila bloesem. De hele weg is genieten. Af en toe witte dorpjes tegen de berghellingen en prachtige kleuren van de rotsen. We zijn zo blij, dat we van de drukke kust zijn weggegaan. Opeens klimt er een steenbok links van ons tegen de rotsen op. Om 12.30 uur zijn we het Embalse de Béznar. Erg mooi.

Embalse de Beznar

We nemen het laatste plaatsje in en hebben wat moeite om de camper horizontaal te zetten. We lunchen buiten en lopen daarna over de stuwdam. Indrukwekkend, die betonnen dam, die al dat water tegenhoudt.

Route: Ugíjar, Cadiar, Torvizon, Embalse de Rules, Embalse de Béznar: 74 km.

Maandag 10 februari 2020 (40)

wandeling Beznar

Mooi zonnig weer. Na de koffie gaan we even lopen door het bos naast het stuwmeer. Erg mooie uitzichten. Er zijn nu weer veel campers weg.  We verplaatsen ons niet, we zijn tevreden met ons plekje.  De rest van de dag buiten in de zon kleuren en lezen.

Embalse de Beznar

Dinsdag 11 februari 2020 (41)

Prachtige blauwe lucht. We rijden om 10.10 uur weg bij het stuwmeer. Heel mooie route door de Sierra de Guajara. Om 10.45 uur doen we boodschappen in Salobrena en drinken ook meteen koffie. Een uur later rijden we weer verder, nu langs de Middellandse zee. Nog een uur later stoppen we voor de lunch met uitzicht op zee.

Middelandse zee

Het is 22°C. Bij Torre del Mar nemen we de A-7. Er zitten te veel drempels en rotondes in onze route. Om 14.50 uur zijn we op  CP Dos Alamos bij Alora. Een kleine CP van 6 plaatsen. Er worden ook huisjes verhuurd en er is een zwembad (nu niet in gebruik). We installeren ons buiten met thee. De beheerste komt langs om ons in te schrijven. Het blijkt dat we net meemaken, dat er een wisseling van eigenaar plaats vindt. Vanaf 29 februari is dat een feit. Daarom kunnen we nu niet eten hier in het restaurantje.

Dos Alamos

Route: E. de Béznar, Salobrena, Almuñécar, Nerja, Torre Costa, Torre del Mar, Malaga, Cártama, Alora: 176 km.

Category: camperreis, Spanje
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.