2020 Spanje/Portugal

donderdag 2 januari 2020 (1)

We doen de laatste spullen in de camper, zetten thuis de verwarming laag, drinken koffie bij Annemarie en Fred en vertrekken daarna om 11.15 uur voor onze rit naar het zuiden. Het is heel grijs weer en we zijn net Saint Mihiel door als het begint te regenen. De wolken hangen zo laag, dat we van de windmolens alleen af en toe een stuk wiek zien draaien. We rijden over een heel smalle weg en komen langs de abdij van Jovillers. Tijdens de lunchstop is het droog, maar daarna beginnen de buien weer.

Autun

Om 15.50 uur stoppen we even om te een overnachtingsplek te zoeken. Het wordt Autun. Daar stoppen we om 16.35 uur. Mooi uitzicht op een meer, maar regen. We gaan dus niet naar buiten

Route: Deuxnouds aux Bois, St. Mihiel, Ligny en Barrois, Joinville, Chaumont, Chattillon sur Seine, Montbard, Saulieu, Autun: 314 km.

Vrijdag 3 januari 2020 (2)

Omdat we gisteravond vroeg naar bed gingen, zijn we vanmorgen vroeg wakker en vertrekken we vroeg. We waren van plan bij de MacDo aan de overkant te ontbijten, maar dat ging niet door: hij was nog gesloten.

De zon komt op

Het is nog donker als we om 7.50 uur wegrijden uit Autun. In Montceau geeft de thermometer 2°C aan. Bij de koffie pauze in Effiat is er wat blauw in de lucht. Om 11.30 uur draaien we de snelweg op. De A-75 is vanaf Clermont Ferrand tot vlak bij Beziers gratis. Er is ook bijna geen andere mogelijkheid op dit stuk, of helemaal over erg kleine wegen.

Alle vulkanen in de Auvergne zijn zichtbaar, alleen de top van de Puy de Dome zit verscholen achter een wolk. We rijden tussen de bergen, heel mooi, maar mijn oren houden er niet van. Ze zitten steeds dicht. Op de Col de Flageolle (1107 m) hebben we mooi uitzicht, hoewel in de verte wat nevel hangt.

Viaduct van Garabit

We stoppen om te lunchen bij het door Eifel gebouwde viaduct van Garabit. Daarna rijden we door het Parc de Grand Causses. De wolken zijn net zo gelaagd als de bergen. Om over het prachtige viaduct van Millau te mogen rijden moeten we tol betalen.

Millau

Na 15.30 uur zien we cipressen, grote rietkragen en wijngaarden. We zijn duidelijk in het zuiden. Het is goed weer om te rijden. Mooi kalm, grijs weer zonder laagstaande zon en niet te druk op de weg. Om 16.30 uur staan we voor de slagboom van de CP in Vinassan. Ik betaal en krijg 2 tickets. Daar zou op moeten staan met welke code de slaboom open gaat. Niet dus. Ik bel het hulpnummer.

Vinassan

Er komt iemand uit het gemeentehuis, die het ook niet snapt. Iemand op de CP meldt, dat er 3 tickets moeten zijn. En inderdaad: helemaal achterin het apparaat zit het derde papiertje. Na 10 minuten kunnen we de stroom aansluiten en thee zetten.

Route: Autun, Monceau, Paray et Monial, Le Donjon, La Palisse, Vichy, Riom, CLermont Ferrand, Viaduc de Garabit, Lodève, Clermont Herault, Beziers, Vinassan: 613 km

Zaterdag 4 januari 2020 (3)

Zonnig met wat wind. Na het ontbijt en de afwas lopen we het dorp even in. We komen langs een bakker en een piepklein kruidenierswinkeltje. We willen koffie drinken, maar het enig café/restaurant is gesloten. Dat doen we dus in de camper met wat lekkers van de bakker.

Koffie!

We vertrekken om 11.45 uur en rijden via Narbonne over de secundaire weg naar het zuiden. Langs heel veel wijngaarden en wijn châteaux. Inmiddels is de mistral gaan blazen, maar de zon schijnt volop. Na drie kwartier zien we sneeuw op de Pyreneeën in de verte.

Sneeuw op de Pyreneeën

We stoppen voor de lunch iets voor Le Boulou en tijden via het enorm drukke Le Perthus Spanje binnen. Bij Figueras slaan we af en rijden over een weg met heel veel bochten naar El Port de la Selva (aan de Middellandse Zee). We mogen er op een groot parkeerterrein staan om te overnachten.

El Port de la Selva

We lopen een straatje door en staan aan zee. Een wandeling over de boulevard en aan het eind een glas wijn buiten op een terras.

Langs de boulevard

Route: Vinassan, Narbonne, Perpignan, Le Perthus, La Jonquera, Figuera, Llança, El Port de la Selva: 163 km

Zondag 5 januari 2020 (4)

Sinds gisteravond waait het flink, maar de lucht is vanmorgen stralend blauw. We vertrekken om 10.30 uur en zien onderweg in Llançin, dat het 17°C is. Heerlijk. We vinden een plekje voor de koffie in Serra de Daro. Wat verder zien we drie meer dan levensgrote, aangeklede, poppen, die de drie koningen voorstellen. In Spanje krijgen de kinderen cadeautjes met Driekoningen, zoals in andere landen met Kerstmis of Sinterklaas.

Lunch buiten in de zon in Palamós

Nadat we hebben getankt en boodschappen gedaan, arriveren we om 13.00 uur op de CP in Palamós. Rosalie (de beheerster) heeft vandaag een vrije dag (Driekoningen). Morgen dus even inschrijven. We lunchen buiten en blijven de rest van de middag van de zon genieten.

Route: El Port de la Selva, Figueras, Palafrugell, Palamós: 93 km

Category: camperreis, Spanje
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
2 Responses
  1. Nic en Corry van Kasteren schreef:

Wat een mooi begin voor jullie van het nieuwe jaar. We wensen jullie een mooie en veilige reis toe. Voorlopig hebben jullie mooi weer daar, dus wordt het genieten. We gaan jullie weer volgen.

2. Fred & Els schreef:

Weer leuk om te lezen, al borrelde een tikkie jaloezie op…….
    Als de verhuizing en de sores eromheen achter de rug is hopen we ook nog richting zuiden te tuffen. ALS, dan zullen wij hoofdrichting Atlantische kust (regio Bordeaux), San Sebastian en dan via de Cantabrische kust doorsteken naar Portugal. (Gerrit en Elly…..?).
    Maar hebben we onderweg al lekker weer dan blijven we plakken.
    In april moeten we weer thuis zijn.
    Vaya con Dios en groet iedereen die jullie tegenkomen!